Pongit Fan Site
Pongit Fan Site
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Pongit Fan Site Strona Główna
->
Dydaktyka
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Historia
----------------
Dydaktyka
Mistrzowie
Hyde Park
----------------
Hyde Park
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
KellyCMI
Wysłany: Sob 14:31, 21 Mar 2009
Temat postu:
Dla tych niewielu, którzy nie ogarnęli jeszcze metodologii - próbowałem jakoś ogarnąć te pytania, które zdołaliśmy uzyskać i znaleźć na nie odpowiedzi. Wyszło mi coś takiego:
Cytat:
1. Metodologia normatywna:
- zestawia normy poprawnego postępowania naukowego i wskazuje na stopień rozwoju danej nauki
2. Metodologia stosowana:
- każdy historyk posługuje się metodologią, to indywidualny sposób postępowania naukowego
3. Informacyjna struktura źródeł:
- powierzchniowa – info, które widać na pierwszy rzut oka, bezpośrednio
- znakowa – czynna rola historyka, który interpretuje pewne symbole, znaki
- oznakowa – w przeciwieństwie do znaku nie ma tu intencji komunikacyjności, od wiedzy interpretatora zależy jak oznaka będzie odbierana
4. Doświadczenie metodologiczne:
- wiedza, jaką nabył historyk formułując własne tezy
5. Jak powinien być interpretowany fakt wg Kuli (abc):
- wynika z wiedzy pozaźródłowej historyka
6. Pytanie wyjaśniające (abc):
- odpowiada na pytanie ‘dlaczego?’
7. Ilość źródeł jeżeli wzrasta….:
- …to wzrasta też baza wiedzy
1. A jest zjawiskiem B kiedy…:
- …A wynika z B
2. Ideał nauki dla historyka:
- nauka realna
3. Podział metodologii wg Opolskiego
4. Kategoria:
- kluczowe pojęcie i znaczenie wokół których organizuje się myśl, każdy tekst posiada pojęcie, które go organizuje, kształtuje pole teoretycznych badań, jest także przedmiotem analiz
5. Wyjaśnianie:
- odpowiedź na pytanie ‘dlaczego’, polega na uchwyceniu momentu zależności tego co chcemy wyjaśnić z tym, co występuje jako czynnik sprawczy
- dotyczy motywu działań ludzi oraz dotyczy przedmiotu
6. Teorie prawdy
7. W jakim procesie niepotrzebna jest wiedza źródłowa:
- w codziennej działalności praktycznej w trakcie obserwacji
1. Doświadczenie metodologiczne:
- widza, jaką nabył historyk formułując własne tezy
2. Metodologia pragmatyczna
3. Znak:
- wytwór ludzki lub ludzka czynność, służąca komunikowaniu określonych stanów rzeczy
4. Kiedy A jest przyczyną B, to…;
- …jeśli A to przyczyna, a B warunek, to A jest wcześniejsze lub niepóźniejsze
5. Model Hempla:
- dedukcyjno-nomologiczny
- punktem wyjścia jest przesłanka ogólna (dedukcja), przesłanką większą stanowią słowa
- mamy pewne prawo P, które stwierdza, że jeżeli znajdą się pewne okoliczności, to będzie mieć miejsce pewne zjawisko
6. Obowiązująca koncepcja prawdy:
- konsensualna
7. Fakty historyczny:
- odzwierciedlenie przeszłego wydarzenia (Kula, Topolski)
1. Pragmatyczna metodologia
2. Systematyzacja:
- uzyskanie ostatecznej odpowiedzi na postawione pytania
3. Ryzyko rozumującego:
- mimo przesłanego wskazujących na poprawności toku rozumowania, może wystąpić prawdopodobieństwo popełnienia błędu
4. Praktyka społeczna:
- wszystkie ludzkie działania podejmowane indywidualnie lub grupowo, regulowane kulturowo
5. Elementy świadomości metodologicznej:
- wizja człowieka i świata
- wizja ideału nauki
- zasady metodologii
6. Kiedy nie jest potrzebna wiedza pozaźródłowa:
- zawsze jest potrzebna
1. Ideał nauki historycznej
- ta, która czerpie z dorobku innych nauk?
2. Źródła bezpośrednie i adresowane:
- bezpośrednie – zawierają informacje możliwe do uzyskania bez pośrednictwa osób trzecich można wyróżnić wśród nich tradycję oraz pozostałości
- źródła adresowane: powstałe z myślą o przekazaniu informacji o przeszłości np. historykowi (mogą one zawierać celowe zniekształcenie prawdy historycznej oraz być przekazem nieświadomie zniekształconym przez osobisty punkt widzenia twórcy źródła)
5. Determinacja funkcjonalna:
- element niezbędny do utrzymania jakiegoś stanu
6. Etapy procesu badawczego:
- konceptualizacja
- selekcja i hierarchizacja
- systematyzacja/syntetyzacja
7. Fakty historyczny (abc):
- Topolski, Kula
1. Standardowe zasady metodologii
2. Jeżeli a… to b?
3. Badanie historii:
- stosowanie pytań i dawanie odpowiedzi
4. Zasada interpretacji wiedzy historycznej – zasada racjonalizacji
- jeżeli podmiot X w czasie t ma podjąć jedną z czynności od C1 do Cn, które w świetle jego wiedzy W w czasie t wykluczają się i łącznie dopełniają i które w świetle tejże wiedzy prowadzą do rezultatów odpowiednio od R1 do Rm, przy czym m<=n uporządkowanych właściwą dla x w czasie t relacją preferencji, to x podejmie czynność prowadzącą do rezultatu maksymalnie preferowanego
- człowiek działa zgodnie z wiedzą i własnymi wartościami
5. Skład wiedzy pozaźródłowej:
- wiedza potoczna
- wiedza naukowa
- wiedza naukowa (historyczna)
- wiedza naukowa z zakresu innych dyscyplin naukowych
- wiedza potoczna biorąca się z własnych doświadczeń i obserwacji
6. Pytanie wyjaśniające – dlaczego
7. „Prawdą jest to co jest sprawdzalne w nauce:
- pragmatyczna koncepcja prawdy
1. Dyskurs historyczny:
- narracja i jej treść
- może być rozproszony lub spójny
5. Społeczna świadomość metodologiczna:
- to co wszystkich historyków łączy, co jest nadrzędne dla jednostkowej świadomości metodologicznej
- przekonania i tezy charakterystyczne dla całej społeczności historyków
6. Konstruowanie przez historyka faktów historycznych polega na…:
- …zamiania informacji źródłowych na twierdzenia
7. Definicja faktu historycznego i kto wprowadził:
- określone w czasie i przestrzeni zdanie mające odzwierciedlenie w materiale źródłowym
10. Generalizacja historyczna:
- zdania ogólne z pewnym warunkiem
11. 3 główne pola badawcze w studiach nad narracją:
- syntaktyka, symetryka, pragmatyka
16. Konfirmacja:
- procedura wykazania prawdziwości, która jednak nie daje całkowitej pewności
17. Konceptualizacja:
- określenie problemu w postępowaniu badawczym
- lub proces tworzenia pojęć na podstawie ogólnej wiedzy o świecie poprzez ustalanie problematyki oraz definicji danego słowa
23. Weryfikacja:
- procedura dająca pewność, że sąd jest prawdziwy
25. Na czym polega krytyka źródła:
- Krytyka źródeł polega na stwierdzeniu autentyczności i właściwego sensu śladów pewnej działalności ludzkiej, po czym – objaśnieniu ich w świetle poznanych przyczyn i warunków działalności ludzkiej
26. Wyjaśnienie genetyczne:
- wyjaśnienie przez opis
- nie tylko opis kolejnych faktów, ale wykazanie, że między nimi występują zależności
Wszelkie uwagi i poprawki mile widziane.
KellyCMI
Wysłany: Sob 14:09, 07 Mar 2009
Temat postu:
Znalazł się szaleniec, który podjął się opracowania tych pytań?
jakieś notatki czy cuś?
agata
Wysłany: Nie 14:42, 18 Sty 2009
Temat postu:
tak, do tych ostatnich.
KellyCMI
Wysłany: Nie 12:10, 18 Sty 2009
Temat postu:
Do których zajęć obowiązuje kolos? Do Sprawdzania i uzasadniania włącznie?
KellyCMI
Wysłany: Pią 6:45, 16 Sty 2009
Temat postu:
si, ale nie wiem jakie były oceny.
Randal
Wysłany: Czw 23:18, 15 Sty 2009
Temat postu:
Te recenzje zostały ocenione pozytywnie???
Randal
Wysłany: Czw 21:15, 15 Sty 2009
Temat postu:
Będę wdzięczny za przykładowe recenzje
randal999@wp.pl
KellyCMI
Wysłany: Sob 12:50, 10 Sty 2009
Temat postu:
Plota głosi (choć wiadomo jak to jest u nas z tymi plotami), że dr Pawelec co roku daje te same pytania, więc można się pokusić o ich opracowanie. Info średnio potwierdzone i bardziej już chyba nie będzie.
agata
Wysłany: Czw 22:14, 08 Sty 2009
Temat postu:
skoro on chce jeszcze zrobić normalny temat na tych zajęciach to raczej dłuzej niż 20 minut nie będzie kolos trwał... zresztą, tak słyszałam od wyższych roczników
KellyCMI
Wysłany: Czw 20:41, 08 Sty 2009
Temat postu:
agata napisał:
eee... a do tych pytań są odpowiedzi A, B, C, czy mamy to opisać w ciągu tych 20 minut przeznaczonych na kolokwium?
Kolos ma trwać 20 minut? Widzę tyle, co Wy, i widzę, że chyba niektóre pytania są testami zamkniętymi. Zresztą jesteśmy w o tyle dobrej sytuacji, że za tydzień pisze społ.-ekonom., więc będziemy wiedzieli jak to wygląda.
Grzesiu, Adam - poszło.
Grenadier
Wysłany: Czw 19:49, 08 Sty 2009
Temat postu:
Kamil prześlij na
grenadier1.cmhq@gmail.com
agata
Wysłany: Czw 9:21, 08 Sty 2009
Temat postu:
eee... a do tych pytań są odpowiedzi A, B, C, czy mamy to opisać w ciągu tych 20 minut przeznaczonych na kolokwium?
Scarface
Wysłany: Śro 17:03, 07 Sty 2009
Temat postu:
wars2004@gmail.com
KellyCMI
Wysłany: Śro 12:03, 07 Sty 2009
Temat postu:
Dorwał pytania chyba z zeszłego roku na kolosa i już wiem z czego będzie warunek
1b
1. Doświadczenie metodologiczne (umiejętność prowadzenia sądów na temat własnych założeń)
2. Metodologia pragmatyczna (obserwacja, wiedza źródłowa i pozaźródłowa, ustalanie faktów, wyjaśnianie, wartościowanie => wyróżnienie typów czynności wykonywanych przy argumentacji założeń i ich analiza)
3. Znak, wytwór czynności, komunikowanie na gruncie pewnych reguł interpretacji
4. Jeśli a jest przyczyna b
5. Teoria Hempla
6. Obowiązująca koncepcja prawdy w historii
7. Fakt historyczny
1a
1. Apragmatyczna metodologia
2. Systematyzacja
3. Ryzyko rozumującego
4. Praktyka społeczna
5. Kiedy nie jest potrzeba wiedza pozaźródłowa
6. Elementy swiadomości metodologicznej
2b
1. Ideał nauki historycznej (a, b, c,)
2. Źródła adresowane i bezpośrednie (a, b, c,)
3. Metodologia stosowana
4. Wizja świata i człowieka
5. Determinacja funkcjonalna
6. Etapy procesu badawczego (krytyka zewnętrzna, krytyka wewnętrzna)
7. Fakt historyczny - kto: a, b, c, => Topolski, Kula
2a
1. Standardowe zasady metodologii
2. Jeżeli a... to b?
3. Badanie historii - stosowanie pytań i dawanie odpowiedzi
4. Zasada interpretacji wiedzy historycznej => zasada racjonalizacji (?)
5. Co się składa na wiedzę pozaźródłową w wąskim znaczeniu
6. Jakie pytanie wyjaśniające stawia historyk
7. "Prawda jest to co jest sprawdzalne w nauce" - a, b, c (pragmatyczna koncepcja prawdy)
1. Dyskurs historyczny (narracja i jej treść i może być rozproszony lub spójny)
2. Pytania wyjaśniające
3. Koncepcja prawdy w historii
4. Wymienić struktury informacyjne źródła gistorycznego
5. Społeczna świadomość metodologiczna
6. Konstruowanie przez historyka faktów historycznych polega na...
7. Determinacja funkcjonalna (określić warunek/ element struktury funkcjonalnej)
8. Wiedza pozaźródłowa, fakt źródłowy kiedy nie odgrywa żadnej roli
9. Fakt historyczny - definicja i kto wprowadził
Alatar
Wysłany: Wto 18:11, 06 Sty 2009
Temat postu:
alatar_istari@interia.pl
Dziękuję.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin