|
Pongit Fan Site Pongit Fan Site
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KellyCMI
Administrator
Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Jastrzębie Zdrój
|
Wysłany: Pią 6:45, 16 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
si, ale nie wiem jakie były oceny.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KellyCMI
Administrator
Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Jastrzębie Zdrój
|
Wysłany: Nie 12:10, 18 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Do których zajęć obowiązuje kolos? Do Sprawdzania i uzasadniania włącznie?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
agata
Administrator
Dołączył: 04 Lut 2007
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Nie 14:42, 18 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
tak, do tych ostatnich.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KellyCMI
Administrator
Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Jastrzębie Zdrój
|
Wysłany: Sob 14:09, 07 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
Znalazł się szaleniec, który podjął się opracowania tych pytań? jakieś notatki czy cuś?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KellyCMI
Administrator
Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Jastrzębie Zdrój
|
Wysłany: Sob 14:31, 21 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
Dla tych niewielu, którzy nie ogarnęli jeszcze metodologii - próbowałem jakoś ogarnąć te pytania, które zdołaliśmy uzyskać i znaleźć na nie odpowiedzi. Wyszło mi coś takiego:
Cytat: | 1. Metodologia normatywna:
- zestawia normy poprawnego postępowania naukowego i wskazuje na stopień rozwoju danej nauki
2. Metodologia stosowana:
- każdy historyk posługuje się metodologią, to indywidualny sposób postępowania naukowego
3. Informacyjna struktura źródeł:
- powierzchniowa – info, które widać na pierwszy rzut oka, bezpośrednio
- znakowa – czynna rola historyka, który interpretuje pewne symbole, znaki
- oznakowa – w przeciwieństwie do znaku nie ma tu intencji komunikacyjności, od wiedzy interpretatora zależy jak oznaka będzie odbierana
4. Doświadczenie metodologiczne:
- wiedza, jaką nabył historyk formułując własne tezy
5. Jak powinien być interpretowany fakt wg Kuli (abc):
- wynika z wiedzy pozaźródłowej historyka
6. Pytanie wyjaśniające (abc):
- odpowiada na pytanie ‘dlaczego?’
7. Ilość źródeł jeżeli wzrasta….:
- …to wzrasta też baza wiedzy
1. A jest zjawiskiem B kiedy…:
- …A wynika z B
2. Ideał nauki dla historyka:
- nauka realna
3. Podział metodologii wg Opolskiego
4. Kategoria:
- kluczowe pojęcie i znaczenie wokół których organizuje się myśl, każdy tekst posiada pojęcie, które go organizuje, kształtuje pole teoretycznych badań, jest także przedmiotem analiz
5. Wyjaśnianie:
- odpowiedź na pytanie ‘dlaczego’, polega na uchwyceniu momentu zależności tego co chcemy wyjaśnić z tym, co występuje jako czynnik sprawczy
- dotyczy motywu działań ludzi oraz dotyczy przedmiotu
6. Teorie prawdy
7. W jakim procesie niepotrzebna jest wiedza źródłowa:
- w codziennej działalności praktycznej w trakcie obserwacji
1. Doświadczenie metodologiczne:
- widza, jaką nabył historyk formułując własne tezy
2. Metodologia pragmatyczna
3. Znak:
- wytwór ludzki lub ludzka czynność, służąca komunikowaniu określonych stanów rzeczy
4. Kiedy A jest przyczyną B, to…;
- …jeśli A to przyczyna, a B warunek, to A jest wcześniejsze lub niepóźniejsze
5. Model Hempla:
- dedukcyjno-nomologiczny
- punktem wyjścia jest przesłanka ogólna (dedukcja), przesłanką większą stanowią słowa
- mamy pewne prawo P, które stwierdza, że jeżeli znajdą się pewne okoliczności, to będzie mieć miejsce pewne zjawisko
6. Obowiązująca koncepcja prawdy:
- konsensualna
7. Fakty historyczny:
- odzwierciedlenie przeszłego wydarzenia (Kula, Topolski)
1. Pragmatyczna metodologia
2. Systematyzacja:
- uzyskanie ostatecznej odpowiedzi na postawione pytania
3. Ryzyko rozumującego:
- mimo przesłanego wskazujących na poprawności toku rozumowania, może wystąpić prawdopodobieństwo popełnienia błędu
4. Praktyka społeczna:
- wszystkie ludzkie działania podejmowane indywidualnie lub grupowo, regulowane kulturowo
5. Elementy świadomości metodologicznej:
- wizja człowieka i świata
- wizja ideału nauki
- zasady metodologii
6. Kiedy nie jest potrzebna wiedza pozaźródłowa:
- zawsze jest potrzebna
1. Ideał nauki historycznej
- ta, która czerpie z dorobku innych nauk?
2. Źródła bezpośrednie i adresowane:
- bezpośrednie – zawierają informacje możliwe do uzyskania bez pośrednictwa osób trzecich można wyróżnić wśród nich tradycję oraz pozostałości
- źródła adresowane: powstałe z myślą o przekazaniu informacji o przeszłości np. historykowi (mogą one zawierać celowe zniekształcenie prawdy historycznej oraz być przekazem nieświadomie zniekształconym przez osobisty punkt widzenia twórcy źródła)
5. Determinacja funkcjonalna:
- element niezbędny do utrzymania jakiegoś stanu
6. Etapy procesu badawczego:
- konceptualizacja
- selekcja i hierarchizacja
- systematyzacja/syntetyzacja
7. Fakty historyczny (abc):
- Topolski, Kula
1. Standardowe zasady metodologii
2. Jeżeli a… to b?
3. Badanie historii:
- stosowanie pytań i dawanie odpowiedzi
4. Zasada interpretacji wiedzy historycznej – zasada racjonalizacji
- jeżeli podmiot X w czasie t ma podjąć jedną z czynności od C1 do Cn, które w świetle jego wiedzy W w czasie t wykluczają się i łącznie dopełniają i które w świetle tejże wiedzy prowadzą do rezultatów odpowiednio od R1 do Rm, przy czym m<=n uporządkowanych właściwą dla x w czasie t relacją preferencji, to x podejmie czynność prowadzącą do rezultatu maksymalnie preferowanego
- człowiek działa zgodnie z wiedzą i własnymi wartościami
5. Skład wiedzy pozaźródłowej:
- wiedza potoczna
- wiedza naukowa
- wiedza naukowa (historyczna)
- wiedza naukowa z zakresu innych dyscyplin naukowych
- wiedza potoczna biorąca się z własnych doświadczeń i obserwacji
6. Pytanie wyjaśniające – dlaczego
7. „Prawdą jest to co jest sprawdzalne w nauce:
- pragmatyczna koncepcja prawdy
1. Dyskurs historyczny:
- narracja i jej treść
- może być rozproszony lub spójny
5. Społeczna świadomość metodologiczna:
- to co wszystkich historyków łączy, co jest nadrzędne dla jednostkowej świadomości metodologicznej
- przekonania i tezy charakterystyczne dla całej społeczności historyków
6. Konstruowanie przez historyka faktów historycznych polega na…:
- …zamiania informacji źródłowych na twierdzenia
7. Definicja faktu historycznego i kto wprowadził:
- określone w czasie i przestrzeni zdanie mające odzwierciedlenie w materiale źródłowym
10. Generalizacja historyczna:
- zdania ogólne z pewnym warunkiem
11. 3 główne pola badawcze w studiach nad narracją:
- syntaktyka, symetryka, pragmatyka
16. Konfirmacja:
- procedura wykazania prawdziwości, która jednak nie daje całkowitej pewności
17. Konceptualizacja:
- określenie problemu w postępowaniu badawczym
- lub proces tworzenia pojęć na podstawie ogólnej wiedzy o świecie poprzez ustalanie problematyki oraz definicji danego słowa
23. Weryfikacja:
- procedura dająca pewność, że sąd jest prawdziwy
25. Na czym polega krytyka źródła:
- Krytyka źródeł polega na stwierdzeniu autentyczności i właściwego sensu śladów pewnej działalności ludzkiej, po czym – objaśnieniu ich w świetle poznanych przyczyn i warunków działalności ludzkiej
26. Wyjaśnienie genetyczne:
- wyjaśnienie przez opis
- nie tylko opis kolejnych faktów, ale wykazanie, że między nimi występują zależności
|
Wszelkie uwagi i poprawki mile widziane.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|